Stredná priemyselná škola elektrotechnická v Košiciach – jedna z najväčších stredných odborných škôl v Košickom kraji. Patrí k tým školám, o ktorých si jej študenti, či absolventi hovoria, že má dobré meno, ale i náročný študijný program. Jedno s druhým iste súvisí. Absolventi tejto školy sú úspešní tak pri ďalšom vysokoškolskom štúdiu, ako aj v zamestnaní. Vedeniu školy sa dlhodobo darí držať krok s dobou a udržiavať si čo najužší kontakt so zamestnávateľmi v regióne. Škola úzko spolupracuje s významnými firmami, ktoré patria k najväčším v oblasti informačných technológií, elektrotechnického priemyslu a elektroenergetiky na východnom Slovensku. Od roku 2007 je SPŠ elektrotechnická členom združenia Košice IT Valley. Už čoskoro bude pri škole otvorené Centrum odborného vzdelávania pre elektrotechniku, priemyselnú informatiku a automatizáciu, ktoré bude poskytovať svoje služby i ďalším stredným školám v pôsobnosti Košického samosprávneho kraja, či zamestnávateľom.
V jeseni minulého roka (2010) začali pedagogickí zamestnanci školy realizovať projekt, ktorým škola reagovala na výzvu Agentúry Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EU v rámci OP Vzdelávanie, Opatrenie 1.1 Premena tradičnej školy na modernú, ktorého pridanou hodnotou je moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť. Z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu získala nenávratný finančný príspevok na realizáciu projektu „Moderná škola – cesta k zlepšovaniu odborných kompetencii“. Aktivitami projektu, ktoré sa začali v novembri 2010, chce vedenie školy spolu s učiteľmi zabezpečiť „prestavbu“ vzdelávacieho procesu pre študijný odbor 2675 6 Elektrotechnika tak, aby odborná príprava žiakov študujúcich tento študijný odbor ešte viac zodpovedala potrebám vedomostnej spoločnosti, ale aj aktuálnym reálnym profesným požiadavkám trhu práce v našom regióne.
Čo konkrétne to znamená?
Škola oslovila koncom roka 2010 viac ako 60 významných zástupcov zamestnávateľov v našom regióne v odbore elektrotechnika, aby formou on-line dotazníka získala čo najaktuálnejšie a najpresnejšie informácie o tom, čo očakávajú zamestnávatelia od svojich budúcich zamestnancov – absolventov stredných škôl. Zo zamestnávateľov spätnú väzbu poskytli najmä tí, ktorí pôsobia v oblasti informačno-komunikačných technológií a elektroenergetiky. Prieskum sa v tomto období spracúva, no z priebežných výsledkov je už teraz zrejmé, že na samotnej odbornej príprave potenciálnych budúcich zamestnancov sa podieľa iba 50/% z odpovedajúcich firiem, i to iba umožnením odbornej praxe stredoškolákov vo vlastných prevádzkach. Školský vzdelávací program stredných odborných škôl pritom nepozná takmer 95% z firiem reagujúcich na náš prieskum.
Viac ako polovica firiem, ktoré na dotazník odpovedali, má dobré skúsenosti so zamestnávaním absolventov stredných škôl, pričom väčšina z nich uprednostňuje absolventov stredných odborných škôl a záujem má hlavne o tých so špecializáciou na IT, automatizáciu a elektroenergetiku. Tí, ktorí sa prijímaniu absolventov SOŠ radšej vyhýbajú, ako hlavné dôvody uviedli nedostatok pracovných skúseností, dlhšiu dobu, ktorú absolventi potrebujú na zapracovanie, ale aj nízku úroveň pracovnej morálky a nereálne predstavy absolventov škôl o výške mzdy, pracovnej dobe a pracovnom zaradení.
Pri výbere uchádzačov o zamestnanie z radov absolventov majú podľa zamestnávateľov prednosť tí, ktorí okrem dnes už samozrejmej schopnosti pracovať s počítačom, zručnosti v používaní informačných technológií i znalosti cudzieho jazyka disponujú vysokou flexibilitou, nielen schopnosťou vedieť sa učiť, ale aj ochotou naďalej sa vzdelávať, schopnosťou pracovať v tíme, vysokou schopnosťou rozumieť pracovnými inštrukciám (čítanie odborných textov s porozumením). Dosť výrazne v odpovediach rezonovala schopnosť prevziať zodpovednosť. Z odborných kompetencií je nemenej dôležitá pre zamestnávateľov „elektrotechnická spôsobilosť“ v zmysle Vyhlášky 508/2009 Z.z. na úrovni §21 Elektrotechnik. Ako menej dôležité podľa tohto prieskumu pre budúcich zamestnávateľov sú podnikateľské schopnosti, vodičské oprávnenie, manuálne zručnosti, ale aj schopnosť viesť ľudí.
Za významných sociálnych partnerov považuje škola aj rodičov svojich žiakov. Preto s podobným dotazníkovým prieskumom oslovila aj ich. Pri preferovaných kľúčových kompetenciách, všeobecných aj odborných, ktorým by sa škola vo vzdelávaní mala prioritne venovať, sa rodičia vzácne zhodli s predstaviteľmi zamestnávateľov. Čo je ale tiež pochopiteľné, viac ako 50% oslovených rodičov má vedomosti o školskom vzdelávacom programe, o učebnom pláne školy a vie i to, kde sa k základné dokumentom školy môže dostať.
Po definitívnom detailnom spracovaní výsledkov prieskumu pedagogickí zamestnanci školy jeho závery využijú pri inovácii školského vzdelávacieho programu, obsahu 15 vybraných predmetov i samotného vyučovacieho procesu s využitím e-learningových metód a inovatívnych vzdelávacích prostriedkov. Dôraz sa pritom bude klásť na využívanie multimediálnych vyučovacích systémov a metód.
Počas 20 mesiacov trvania projektu bude vytvorená samostatná webová stránka projektu, inovovaný školský vzdelávací program pre študijný odbor Elektrotechnika. Do nového e-learningového prostredia budú postupne umiestňované nové vzdelávacie materiály pre študentov tak, aby boli všetkým študentom dostupné.
Súčasťou projektu bude aj vytvorenie novej modernej počítačovej učebne i vybavenie ďalších učební, v ktorých sa uskutočňuje praktická príprava v predmetoch Priemyselná informatika a Telekomunikačná technika, novými špičkovými zariadeniami.
Košice 28. január 2011